Tema 9. Teatre infantil català.
Teatre infantil català abans del 60: centrades en el cicle de Nadal.
- Els pastorets de Calaf.
- Els pastorets de Figueres. Inclou una part musical dins dels teatres.
- El Trisiti d’Alcoi. Ambientació molt naturalista amb combinacions del valencià i el castellà perquè els xiquets ho entenen millor.
A principis del S.XX
Encontrem els primers elencs infantils als centres i societats teatrals. Es fan circuits teatrals per a infants i joves.
Pedagogia moderna a partir dels anys 60: l’ús del teatre a l’escola amb activitats creatives d’expressió corporal i verbal.
Dramatització infantil amb la participació i socialització.
A través del teatre el mestre pot conéixer millor a l'alumnat. Quan juguen i fan joc simbòlic realment juguen amb les tècniques de dramatització.
En l’actualitat:
→ Teatre de titelles: pot servir per a treballar els llegendes clàssiques i fer-les arribar als nostres nens.
→ Teatre d’ombres
→ Teatre d’autor (aquell que té un text escrit).
Capacitat formativa múltiple. Activitats escolars, espectacles infantils, projecció i expressió personal, construcció cultural del coneixement. Cada vegada hi ha més teatres infantils de persones expertes d’aquest àmbit.
Amb l’escola nova es treballe el teatre amb els nens. Fer teatre a través d’un guió escrit ha d’estar a un taller de teatre des de 13 anys aproximadament.
Activitat a classe:
Què és la dramatització?
A través del teatre el mestre pot conéixer millor a l'alumnat. Quan juguen i fan joc simbòlic realment juguen amb les tècniques de dramatització.
En l’actualitat:
→ Teatre de titelles: pot servir per a treballar els llegendes clàssiques i fer-les arribar als nostres nens.
→ Teatre d’ombres
→ Teatre d’autor (aquell que té un text escrit).
Capacitat formativa múltiple. Activitats escolars, espectacles infantils, projecció i expressió personal, construcció cultural del coneixement. Cada vegada hi ha més teatres infantils de persones expertes d’aquest àmbit.
Amb l’escola nova es treballe el teatre amb els nens. Fer teatre a través d’un guió escrit ha d’estar a un taller de teatre des de 13 anys aproximadament.
Activitat a classe:
Què és la dramatització?
És una forma de representació d’una determinada situació o fet. Donar forma teatral o representada a algun text a alguna situació. Cal considerar la importància del domini del llenguatge per a aconseguir donar roles als diferents personatges.
L’organització escolar de l’activitat teatral segons l’edat: des dels 13 anys.
Exemple de treball de psicomotricitat: canviarem de gest cada vegada que el professor diga un número diferent:
Es poden treballar activitats diferents per a poder conéixer el cos humà.
Elements de les obres de teatre:
Explicació: la quarta paret són dues mons que no tenen res a veure, el món de ficció i el món real. Formulant preguntes al públic… el públic és la quarta paret (fer participar al públic).
Exemple de teatre infantil català:
Allà on viuen els monstres - Maure Sendak. Nortamericà, infantesa solitària. Quan va veure la pel·lícula de Disney - Fantasia, va inspirar-se per ser il·lustrador. És un llibre del 1963. Les imatges estén a la dreta i algunes imatges són més grans que altres, al final les imatges passen a ocupar lloc de la pàgina del text a l’esquerra. No es pot llegir el text a soles sense imatges. Imatges molt expressives. Repetició de la lletra r (soroll que poden fer els monstres). Aquest llibre parla de: món fantàstic en un mon real, parla de la dominació, inversió de papers…
L’organització escolar de l’activitat teatral segons l’edat: des dels 13 anys.
- Per a poder fer un taller de teatre hem de treballar:
- Activitats prèvies.
- Tècniques auxiliars.
Exemple de treball de psicomotricitat: canviarem de gest cada vegada que el professor diga un número diferent:
- Ens durem les mans al cap com si algú ens hagués pegat una pedrada.
- Una punyada a l’estómac.
- Una fleta a l’esquena.
- Una trepillada al peu dret.
Es poden treballar activitats diferents per a poder conéixer el cos humà.
Elements de les obres de teatre:
- Pròleg o presentació. Habitualment no hi ha una persona que la narre. El narrador generador és aquell que serveix de pont entre la realitat i la ficció.
- L’espai escènic. Situar el teatre, en quin lloc, en quina època...
- Seqüenciació formal. Formalment tenen una estructura determinada, dins dels actes hi ha seqüències… està dividida en actes. Acotacions són les explicacions que fa el teatre.
- El més habitual és dividir-lo en tres o cinc actes.
- Ritme. Marcar pel canvi de l’escena…
- Subministrament de la informació. Perquè crea determinada intriga.
- Punt de vista i els efectes sobre el receptor.
- Ideologia: discurs sobre el món/discurs sobre el teatre.
Explicació: la quarta paret són dues mons que no tenen res a veure, el món de ficció i el món real. Formulant preguntes al públic… el públic és la quarta paret (fer participar al públic).
Exemple de teatre infantil català:
Allà on viuen els monstres - Maure Sendak. Nortamericà, infantesa solitària. Quan va veure la pel·lícula de Disney - Fantasia, va inspirar-se per ser il·lustrador. És un llibre del 1963. Les imatges estén a la dreta i algunes imatges són més grans que altres, al final les imatges passen a ocupar lloc de la pàgina del text a l’esquerra. No es pot llegir el text a soles sense imatges. Imatges molt expressives. Repetició de la lletra r (soroll que poden fer els monstres). Aquest llibre parla de: món fantàstic en un mon real, parla de la dominació, inversió de papers…
No hay comentarios:
Publicar un comentario