En primer lloc es pot destacar la importància de saber en què consisteix un poema paral·lel, ens fixem en què consisteix la paraula paral·lelisme segons Viquipedia:
Un paral·lelisme és, en retòrica, un recurs literari que consisteix en la repetició d'una mateixa estructura en diverses frases seguides, de tal manera que la successió simètrica dels mots referma la idea que hom vol transmetre. Hi ha diversos tipus de paral·lelismes.
Treballar la poesia en si mateixa és molt important a les classes d'infantil i de primària per a què els xiquets i xiquetes tenen una toma de contacte amb aquest recurs literari. A més a més, es poden treballar gran quantitat d'activitats a les aules relacionat amb la poesía.
Cap destacar la importància que té Joan Salvat Papasseit (1984-1924) en el que respecta als poemes paral·lels, va ser un escriptor barceloní d'extracció humil, esperit rebel i altament autodidacta. Conegut com a poeta d'Avantguarda, va tenir també una prolífica activitat com a redactor d'articles de crítica social en català i castellà simpatitzant amb els corrents anarquistes i socialistes de l'època. El seu estil enèrgic i impulsiu contrasta amb una vida d'obligada rutina i repòs deguts als problemes de salut. Avui dia és considerat un dels escriptors catalans clau del segle XX i el seu recull de poemes El poema de la rosa als llavis és un dels més reconeguts com imprescindible de la literatura.
Un dels poemes recollits a El poema de la rosa als llavis i altre poema d'aquest autor que m'ha agradat molt els compartiré amb vosaltres, són els següents:
Si jo fos pescador:
si jo fos caçador atraparia el sol;
si fos lladre d'amor m'obririen les portes,
si fos bandit millor
si fos lladre i bandit no em sabrien el vol.
Si tingués un vaixell m'enduria les noies,
si volien tornar deixarien llurs cors:
i en faria fanals
per a prendre'n de nous.
Res no és mesquí:
Res no és mesquí
ni cap hora és isarda,
ni és fosca la ventura de la nit.
I la rosada és clara
que el sol surt i s'ullprèn
i té delit del bany:
que s'emmiralla el llit de tota cosa feta.
Res no és mesquí,
i tot ric com el vi i la galta colrada.
I l'onada del mar sempre riu,
Primavera d'hivern - Primavera d'istiu.
I tot és Primavera:
i tota fulla verda eternament.
Dit tot l'anterior, vaig a publicar el poema paral·lel creat pel meu grup:
Idoia Ríos
Olga Albert
Rocío Hernandez
Helena Gómez
Helena Ruiz
Idoia Ríos
Olga Albert
Rocío Hernandez
Helena Gómez
Helena Ruiz
Si jo fos formiga seria la teua amiga;
Si fos un caragol em tombaria al sol,
Si fos un pollastre
m’agradaria ser sastre:
- els botons et cosiria amb un fil de fantasia,
si fos un pollastre amb closca no m’aniria amb la grosca
si jo fos una abella molta mel et faria
i més feliç seria
si llegeixes amb mi aquesta poesia.
Llegir poemes com aquests anterior pot enriquir molt la capacitat de comprensió literària dels nostres alumnes i fent activitats podríem crear en ells el gust i diversió que volem transmetre'ls amb aquestes recursos literaris.
Llegir poemes com aquests anterior pot enriquir molt la capacitat de comprensió literària dels nostres alumnes i fent activitats podríem crear en ells el gust i diversió que volem transmetre'ls amb aquestes recursos literaris.
ResponderEliminarzapato