Wikipedia

Resultados de la búsqueda

viernes, 3 de noviembre de 2017

Activitat literària


ACTIVITAT LITERÀRIA: BIBLIOTECA D’AULA

Durant el curs hem anat veient diferents metodologies per a introduir la lectura als més xicotets. En esta activitat proposem diferents activitats, tallers... per a realitzar dins de l'aula durant un curs.
Aquesta activitat s'anomena Biblioteca d'aula, en la qual podran realitzar diverses activitats lúdiques que servisquen per a crear un hàbit lector entre els alumnes.

Esta activitat ha sigut realitzada per:
Olga Albert Navarro
Idoia Rius Gisbert


ÍNDEX:

  1. Objectius.
  2. Proposta.
  3. Materials.
  4. Proposta de llibres.
  5. Activitats.

Resultado de imagen de gulliver

1. Objectius d’aquesta activitat literària:


  • Posar en pràctica l'esperit crític del nostre alumnat.
  • Animar als alumnes a conéixer i familiaritzar-se amb les propostes literàries clàssiques i actuals.
  • Aconseguir que la majoria dels alumnes descobreixen la lectura com element de plaer personal.
  • Desenvolupar la imaginació i la diversió. 
  • Potenciar l’atenció i l’escolta.
  • Vincular la lectura amb les capacitats expressives: projecció de la veu, dicció, entonació, prosòdia... millorant així les habilitats comunicatives. 
  • Desenvolupar les habilitats de comprensió lectora.
  • Utilitzar la lectura com a mitjà per ampliar el vocabulari i fixar l’ortografia correcte. 

Resultado de imagen de biblioteca d'aula





2. Proposta:


Les biblioteques d'aula són una ferramenta perfecta per a recolzar els objectius curriculars i un espai des del que es motiva, invita i es proposen activitats relacionades amb la lectura, l'escriptura i l'expressió oral.

La biblioteca d'aula és l'espai lector més pròxim i quotidià en l'escenari de l'ensenyança i l'aprenentatge escolar. El seu ús és constant per a realitzar lectures personals, activitats, tallers i lectura grupal. La proximitat dels recursos de la lectura satisfan les necessitats d'informació, complementen i amplien la curiositat dels alumnes sobre els temes d'estudi, encoratgen l'hàbit lector i a més aporten la possibilitat d'innovació en les metodologies del mestre.

Aquesta activitat consisteix en una selecció raonada d’un nombre de títols reals per crear una biblioteca d’aula de 4t d'Educació Primària. Dividirem aquestes lectures en clàssics i propostes nostres, al mateix temps, hem de treballar els diferents gèneres literaris, les noves tendències, utilitzar las TIC en l'aula, fomentar la creativitat dels nostres alumnes, etc. A continuació s’explicarà de manera més detallada l’activitat proposada.


3. Materials diferents que es podran utilitzar:

En aquesta proposta d'activitat literària podem utilitzar materials d'elaboració pròpia per a la Biblioteca d'Aula, alguns d'estos materials que compartirem amb els nostres alumnes han de ser: registre de préstec de llibres, normes d'ús de la biblioteca, passaport de lectura, diari de lectures, lectómetre…

  • Registre de préstec de llibres: se li afegirà a l'alumne en la seua agenda un apartat on incloga un préstec de llibres que ho portarà al dia amb el segell i confirmació del professor. Els alumnes cada vegada que vulguen agafar un llibre de la biblioteca d'aula per a llegir-ho a casa, s'apuntarà en este full per a tindre un control dels llibres i així previndre les incidències amb els llibres de lectura.
  • Normes d’ús de la biblioteca: 
És important fer un tauler de normes d'ús de la biblioteca,aquestes normes indiquen com s'ha d'actuar per a fomentar la responsabilitat amb els materials de l'aula (els alumnes des d'infantil fins a primària ja estan acostumats a tindre un tauler de normes).

En aquest tauler es trobaran les pautes socials reconegudes com necessàries per a la comunitat educativa per a mantenir un clima de convivència escolar i responsable adequat.
  • Tractarem amb atenció els llibres i mantindrem la biblioteca cuidada i neta. 
    Resultado de imagen de corcho con post it
  • El préstec i devolució dels llibres per a portar-los a casa seran els divendres, sempre ensenyant el nostre carnet de registre de préstec. 
  • Si un llibre es torna en mal estat o rote, serem responsables de tornar a reposar un igual. Si un llibre no ens agrada, ho canviarem d'un altre, però no ho posarem en el nostre passaport de lectura (ja que no ho hem acabat de llegir). 
  • Cada llibre llegit s'inclourà en el nostre passaport de lectura i portarà el seu segell lloc. 
  • En el nostre diari de lectures deixarem un record (dibuix, resum, un trosset de la història que ens hi haja agradat...) del llibre que ens hem llegit. 
  • Podrem recomanar llibres que ens hagen agradat en el nostre panell de la biblioteca “jo recomane".
  • Passaport de lectura: cadascú dels xiquets, tindrà el seu. Quan acaben de llegir el llibre, anotaran el seu títol per a poder fer un recompte o una memòria de les lectures que ha realitzat cada alumne. Al fer la devolució del llibre se li posarà un segell per a marcar (llibre tornat). Cada alumne ha de ser responsable del seu passaport de lectura, ja que al terminar cada mes s'haurà de fer un recompte de lectura i al guanyador se li podrà premiar amb un reforç positiu (un afalac social, un diploma, una recompensa...) 
  • Diari de lectures: a cada alumne/a li fabriquem u. La portada es fotocopia en semicartolina blanca, i se li afigen uns quants folis, que es grapen a la portada, quedant com un diari. En ell, els xiquets i xiquetes anoten un record del llibre que han llegit o del conte o poesia que han escoltat. Pot ser una frase del llibre, una opinió, un dibuix... És també una manera que el mestre/a controle el que lligen, al veure-ho i preguntar-li què li ha paregut el llibre, de què tratava... sense actuar com a jutges, ni caiguem en la tediosa activitat d'omplir fitxes de lectura o fer qüestionaris o resums, que tan poc els agrada fer i que els allunya del verdader objectiu: que s'interessen pels llibres i per la lectura.
  • Full de registre de lectura: cada dia que lligen a casa, pinten la casella corresponent. En una forma d'autocompromís amb la lectura. Els alumnes/as ho porten i ho porten diàriament en una funda de plàstic i, de tant en tant, demariem que l'ensenyen.
  • Lectómetre: es tracta d'un estant ple de llibres en blanc i negre, en el que apareixerà el nom de cada alumne. S'apegarà en la paret, prop de la biblioteca de l'aula, formant una espècie de biblioteca fictícia formada pels estants de tots els xiquets i xiquetes de la classe. Cada vegada que acaben de llegir un llibre, pintaran una casella del seu estant. Així, durant el curs, s'anirà veient el foment de la lectura en la classe. Al final el lectómetre ha d'estar pintat i pot ser un recurs útil perquè resulta molt visual.


 4. Llibres propostes pel mestre per a la biblioteca d’aula:

   4.1 Clàssics de la literatura infantil i juvenil.

Els viatges de Gulliver, Jonathan Swift

Teresa Blanch Gasol (adapt.)

Editorial Teide, S.A, 2009.

Narrativa d’aventures.

Pàgines: 72.

Edat: a partir de 9 anys.

Resultado de imagen de gulliver


L’illa del tresor, Robert Louis Stevenson

Clara Vallès Arenas (adapt.)

Editorial: Educaula, 2010

Narrativa d’aventures.

Pàgines: 96.

Edat: a partir de 8 anys.


La volta al món en 80 dies, Jules Verne

Lewis York (adapt.)

Editorial: Lumen, 2014

Novel·la de ciència ficció.

Il·•lustracions: Casalucci

Pàgines: 32

Edat: a partir de 7 anys.
Resultado de imagen de volta al mon en 80 dias

El petit princep, Antoine de Saint-Exupéry

Editorial: Salamandra

Conte modern.

Nº de páginas: 64 págs.

Edat: a partir de 9 anys.


 4.2  Propostes nostres.

El misteri de l'espantaocells adormit, Joan de Déu Prats.

Il·lustrador: Lluïsot.

Edició: Animallibres, 2013.

Gènere: narrativa d’aventures.

Pàgines: 88

Edat: A partir de 9 anys


No puges a l’andana, Teresa Broseta

Il·lustrador: Ferran Boscà

Editorial: Bromera, 2008

Pàgines: 120

Edat: a partir de 9 anys.


La llum, F. Parcerisas.

Editorial: Cruïlla, 2007

Poesia infantil

Pàgines: 66

Edat: a partir de 7 anys.


Receptes de pluja i sucre, ’Eva Manzano i Mónica Gutiérrez Serna.

Editorial: Thule

Poesia infantil

Pàgines: 64

Edat: a partir de 9 anys.
Resultado de imagen de receptes de pluja i sucre

Versos de tres sabors, Maria Dolors Pellicer.

Editorial: Voramar

Poesia infantil

Pàgines: 72

Edat: a partir de 8 anys.

 4.3  Racó electrònic de escritura i lectura.
  • Escritura electrònica:

És un bon recurs per a fomentar les habilitats d'escriptura dels nostres alumnes a la mateixa vegada que potenciem la creativitat. És una bona manera que els xiquets siguen els protagonistes de la seua pròpia aventura, podran aconseguir un xicotet recopilatori de contes creats pels alumnes, posteriorment es pot crear un llibre en què ells siguen els propis autors.

    Resultado de imagen de niño con ordenador
  • Lectura electrònica:

Resultado de imagen de leer niño


Finalment, podem oferir un racó electrònic en la nostra aula per a fomentar l'ús de les TIC en l'aula. Com sabem, hem de potenciar en els nostres alumnes les competències clau en què es troben les TIC.

En aquesta web de lectura electrònica, podem trobar molts recursos útils que podríem tindre en el nostre racó de lectura en l'aula o, la biblioteca de l'aula. En aquest tipus de webs podrem trobar molts recursos com: contes clàssics, contes, esdevinalles…En algunes de les webs podrem trobar també classificacions per edats, temàtiques i gèneres literaris. Són recursos electrònics útils que oferixen varietat de contes electrònics.

Com aquests tipus de lectures són molt més cridaneres per a ells, només podran fer ús d'esta biblioteca una vegada a la setmana, s'organitzaran xicotets grups cada dia perquè puguen gaudir d'aquest recurs i els altres dies puguen aprofitar-se de les lectures recomanades pel mestre/a.


 5.  Activitats diverses: tallers de lectura, escriptura, excursions… per a fomentar la lectura.

Taller de lectura.
  • El nostre Racó de la Lectura: la primera activitat del nostre taller de lectura serà decorar la nostra aula, creant el “Racó de la Lectura” on els xiquets tindran tant els seus llibres preferits, com altres nous que podran llegir en algunes hores de classe, quan acaben les seues activitats.
    Resultado de imagen de biblioteca niños
  • Excursió a la biblioteca del poble: per a conéixer un poc més sobre les lectures adequades per a les edats dels nens, realitzarem una excursió a la biblioteca on podran buscar i elegir llibres per a llegir en la seua casa, ja que farem el carnet oficial aquest mateix dia, perquè puguen anar sempre que hi vulguen.
  • Les nostres lectures: els xiquets hauran de buscar històries i contes relacionats amb les seues terres i la seua cultura, més tard cada alumne llegirà en veu alta el seu conte a la classe. D’aquesta forma, els xiquets coneixeran les històries de la seua terra i cultura, i per altre costat, també els contes dels seus companys. Per als xiquets resulta interessant llegir aquests contes, perquè es senten identificats o inclús perquè narren moments importants del seu poble, de la seua cultura, de monuments importants que coneixen…
  • Les lectures dels nostres avis: per a realitzar aquesta activitat, necessitarem l'ajuda dels avis dels nostres alumnes, d’aquesta forma, els avis hauran de contar a tots els alumnes els seus contes preferits. Més tard, seran els alumnes els qui contes les seues històries preferides i finalment, farem una comparació entre els contes passats i els actuals, d’aquesta forma es podrà vorer com ha evolucionat l'escritura i la lectura en els anys.
    Imagen relacionada
  • Fem teatre de la nostra lectura preferida. Després de haber llegit tants contes i històries, entre tota la classe hauran d'elegir el conte que més els ha agradat, per a realitzar una obra de teatre. De forma cooperativa es deurà traslladar la història escrita en narrativa a la forma teatral per a crear un guió, finalment, es representarà el teatre en la festa de fi de curs del centre.


Taller de poesia.
Resultado de imagen de francesc gisbert
  • Visita d’un expert: per començar a endiçar-nos en la lectura de la poesia, vindrà Francesc Gisbert i Muñoz, escriptor de poesia infantil i habitant del nostre poble veí Alcoi, per a explicar a tots els xiquets la seua vida, les seues obres… i així afavorir la lectura de poesies per als infants. Acabada la xarrada, seran els mateixos alumnes qui facen les seues propies poesies amb l’ajuda de l'escriptor i més tard realitzaran un mural amb tots els escrits.
  • Donem musicalitat: al cap de pocs dies d’haver fet aquesta jornada amb l'escriptor Francesc Gisbert, els alumnes hauran de donar música a les seues obres, per a crear cançons divertides i escrites per ells, cosa que farà que tinguen molt de interesos ja que són creacions pròpies i amb la música, serà més fàcil de recordar tant les seues com les dels seus companys.
L'última activitat ha sigut idea meua. Crec que pot ser molt útil crear una activitat en què ells s'asseguen protagonistes i exposen els seus poemes en veu alta per a practicar la musicalitat, oratòria, sentiments per mitjà de l'habla... També servirà per a aprendre a perdre la vergonya i aprendre a parlar en públic. L'explicaré a continuació:
    Resultado de imagen de niños leyendo en voz alta
  • Recopilatori de poemes: en últim lloc podríem fer un recopilatori de poemes que ells porten de casa, aquells que més els agrade. El que farem serà una roda de poemes en què ells mateixos llegiran el poema que més els agrade sobre una temàtica interessant per a ells. Ara que estem amb el canvi de temps, podrien interessar-se per triar la seua estació favorita, buscar un poema i comptar-ho als seus companys per a aprendre a llegir poesia i millorar les habilitats lectores en veu alta.



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Opinió de la assignatura

Hola per última vegada! En aquesta última entrada volia donar la meua valoració general de l'assignatura, descrivint algunes de les a...